söndag 24 augusti 2014

Konvojresan

Klockan 9.45 fick vi meddelande om att nu kunde vi få gå i konvoj genom Groningen. Det blev en resa genom 12 broar inne i stan och vi var 6 båtar i konvojen. Det var riktigt trevligt och precis som man sagt oss for brovakten mellan broarna för att öppna. I dag var det däremot gratis.
Jag rattade båten genom hela staden och fick fin träning på att hålla den på plats i sidvind vid alla broar.

Precis när vi ska gå säger Magnus att ha har börjat få ryggskott.
Det kan bli riktigt eländigt om det slår till på riktigt så han har inte fått utföra några tunga jobb i dag och dessutom ska vi inte ge oss ut på Nordsjön innan han känner att det är OK. Blir han liggande är det svårt för mig att segla helt ensam hem även om det säkert går. Risken är att båten inte kommer att vara så fin efter alla krockar med bryggor på vägen bara.
Nu ligger vi i tidvattenland i Delfzilj längst norrut i Holland vid Ems. Rätt över floden har vi Tyskland och nästa gästflagga blir den tyska. Hamnen vi ligger i är en gästhamn som delar utrymme med en yrkeshamn så vi har utsikt mot stora pråmar, kranar och annat trevligt. Vi gillar ju det, både Magnus och jag, men Alfred har verkligen inget intressant här. Inte en gräsplätt och inga buskar. Till och med duschbyggnade är en pråm då det inte finns någon mark inom hamnen. Men lokalerna är fina och det finns wifi om än långsamt.

Nu håller vi tummarna för Magnus rygg. Han har fått göra mycket av vårdat gemensamma arbete nu när jag haft min stukade fot men nu får jag ta över.
Förhoppningsvis är vi på gång norrut om några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar