söndag 27 juli 2014

En bit på Kiel-kanalen

mot Kielkanalen
I morse var det revälj klockan 6 och omedelbar avgång mot Kiel-kanalens mynning - Holtenau-slussarna. Vi fick slussa in efter bara 10 minuter efter en stor lastbåt, ett museifartyg och två andra segelbåtar. Det var en från Tyskland och en från Danmark.
Tysken ledde oss rätt till den kiosk med slussbiljetter och herrtvål som låg mellan den nya och gamla slussen. För att komma dit fick man klättra på en stege som inte var så slemmig som man sagt oss. Att den var så torr berodde troligtvis på att nivån mellan Kielkanalen och bukten var obefintlig. Slussningen blev helt odramatisk - det brukar vara värre i Hammarby-slussen.

Resten av den 4 mil långa turen på Kielkanalen blev lika odramatisk. Vi mötte 5 stora fartyg och ett antal holländska och tyska båtar.Vid 10-taget svängde vi höger in till Rendsburg som ska vara en mycket fin liten stad. Vi vet inte för det har varit så varmt i dag att vi bara legat i båten och flämtat. Eller badat i det bruna vattnet som verkligen fick mig att känna mig hemma. Konstigt bara att vattnet var salt - så är det inte i Ekoln.

Nu på kvällen har vi satt oss på en restaurang som HAR wifi men jag får ingen kontakt med min laptop och har inte lärt mig hur jag ska få bilder in i bloggen på ipaden. Den kräver att jag har något som heter Googel+.

Hoppas jag löser detta innan jag kommer hem för nu vet jag snart inte var bilderna är tagna.

I morgon förmiddag tar vi oss vidare mot Elbe och dess tidvatten. Har idag gjort en grundlig efterforskning över ebb och flod de närmaste dagar så jag vet när det passar att slussa ut i Elbe och ta sig ner till Cuxhaven.

Mer om det sedan. Allt väl ombord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar