måndag 1 september 2014

Lite vemodigt...

...tyckte jag allt att det var när vi slussade in i Kielkanalen. Som grädd på moset föll ett moln ner på oss med sina fina små droppar. Ingen fuktighetskräm behövdes.
Jag skulle allt bra gärna vilja segla söderut och västerut ett par år minst och Magnus verkar inte säga emot. Vi måste försöka hitta på en försörjning som gör det möjligt. En uppfinning eller upptäckt att kränga till en allmänhet som inte vet att de har behov av den, ännu.
Det är tur att jag fortfarande gillar mitt jobb i alla fall för det blir nog det som får huvuddelen av min uppmärksamhet när vi kommer hem.
Långseglingen får bli ett projekt och först och främst måste vi bestämma om det är denna båt eller en ny vi ska segla då.
Det finns en Linjett 37, Cluck, som just nu är på väg över Biscaya för att segla till Kribien. Det ska bli intressant att höra hur besättningen på den upplever L 37:an som långfärdsbåt. Räknar det ut den får vi sälja Adastra om en 5 år för att köpa en ny att rusta för längre turer.

Just nu ligger vi 20 km in i Kielkanalen på ett lustigt ställe där de slagit upp stolpar mitt i en vik. Här ligger vi, en motorbåt, en liten tysk segelbåt och en finsk Swan 41 som är på väg till Karibien och vidare. Den heter Dyssel och hemsidan är tyvärr på finska. De har tagit sig hit från Helsingfors på 7 dagar. Imponerande tycker vi.

Nu är vi inte längre i tidvattenland och det är längden på seglingen och vädret som avgör när vi kastar loss. Skönt på sätt och vis.
Allt väl ombord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar