lördag 19 april 2014

Påskhelg 2014 del1

Som en spegel glänser friborden i vårsolen
Nu är det påskaftons-eftermiddag och vi har kommit hem från ett varmt och soligt varv.
Har någon timme på oss innan vi ska åka på påskmiddag och det tar nog en timme att få bort all vit bottenfärg från händerna.
Jag har alltså börjat måla botten men bara längs vattenlinjen där jag brukar vilja ha ett lite tjockare lager.
Har vaxar färdigt friborden utom på aktern. Den brukar jag ta sist då man alltid stöter i med leriga skor där när vi står på land. Gångytorna på däck tar jag när vi täckt av.

Magnus har plastat en hylla och sätt fast avlastare. Han slipade också kring vårt kölskydd - har en krockkudde i av gummi i nosen på kölen. Den är ditsatt med ett speciellt lim och sedan är profilen uppbyggd med ett gummispackel som är ungefär som varmt tuggummi att arbeta med. Det krävdes alltså lite större slipresurser för att få det bra varför Magnus fick ta det. Jag får ont i mina armbrott om det blir för tungt.
Sedan har vi förstås fikat x flera och ljugit rätt så bra med varvskompisar.

I morgon ska jag måla färdigt botten och sedan får vi se vad jag hinner
Det är hela två lediga dagar kvar att jobba på varvet denna helg. Det är lite som natten innan julafton när man var liten - man vill bara att tiden ska gå fort så man får åka ner till varvet igen.

I morse beställde vi alla pappersjökort vi tror vi behöver. Nu har vi ner tom Belgiens gräns mot Frankrike. Kommer vi längre söderut får vi sladda in i Rotterdam och köpa fler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar