tisdag 15 april 2014

Helt galet stort sjökortsområde!

Vi har kort 44, 45 och 46



 Vår plotter är en Lowrance HDS 10m, generation 1. Generation 1 är tyvärr inte helt lyckad då processorn i den är 3 gånger långsammare än gen 2. Det gör att vi inte kan ha för mycket information i gång samtidigt för då hackar den. Vi får alltså tex ställa in AISen så den inte visar fartyg på mer än två sjömils avstånd.
Innan vi ger oss iväg på vår riktiga långsegling som pensionärer ska vi pensionera även plottern och skaffa något som passar den tidens elektroniska navigeringsmöjligheter bättre. Annars är den bra.

En bra sak med att vi har en långsam processor är att vi inte har Navionics Platinumkort. De innehåller nämligen en massa flygfoton och satellitbilder som vi inte tror plottern klarar av. Platinumkorten kan man inte få över så stora områden som Navionics Gold.
Vi har dessutom 9XL som täcker extremt stora områden som ni kan se på bilderna. Vi kan segla ända till Azorerna och in i halva Medelhavet. Det kortet som innehåller dessa seglingsvatten är nu på väg med posten från England till oss. Trots porto blev det ca 500:- billigare än i Sverige.

Nu börjar väderprognoserna över påskhelgen bli ganska tillförlitliga och jag måste säga att det kunde inte vara bättre. Möjligtvis önskar jag mig 5 molniga timmar så jag kan vaxa styrbords sida som ligger mitt i solgasset. Eller så får jag ta det en kväll när solen dalat bakom träden.
I morgon ska det också vara bra väder och min plan att fixa teaken håller troligtvis.
Ska bli såååå kul!!!

2 kommentarer:

  1. Var har ni köpt korten? Har de Garmin kort också?
    Hur skall du "fixa" teaken?

    /Tobias

    SvaraRadera
  2. De har Garminkort också http://www.g-comm.co.uk/category/charts.html
    Ska använda Snappy teak. Skriver ett inlägg om det sedan.
    Kul att ni kommit så långt nu - ser ut som om ni kan sjösätta snart.
    Cia

    SvaraRadera