söndag 15 juni 2014

Kanalintyg och ett lyckligt sammanträffande

Vid lunch tog vi bilen till Stockholm för att skriva för kanalintyget. Vi kom dit i så god tid att vi kunde äta sen lunch på min favorit-veganrestaurang i Gamla stan.
Så mätta och nöjda gick vi upp till provförättaren som precis höll på att starta ett gäng ungdomar som skulle ta båtförarbeviset.
Det tog ett tag för honom att få dom att fatta hur provet går till och att man inte gastar ut frågor direkt i luften. Vi hörde också protester mot att vissa delar fanns med i provet för det hade de inte läst.
Vad är det som hänt med ungdomarna de senaste årtiondena? Dålig läsförståelse har jag ju läst om
men de verkar inte hänga med på muntlig information heller.

Nog gnällt.
När förättaren kom till oss med vårt prov tyckte jag att jag kände igen honom. Det visade sig vara samma person som jag tentade kustskepparen för. Och då hade jag inte hittat min "Blå bok" så det hade inte blivit infört vid det tillfället.
Nu fick jag både det och kanalintyget infört efter ett prov som gick bra för både mig och Magnus.
Ytterliggare en sak att bocka av vilket känns bra.
På åsen i bakgrunden har vi sommarhuset. Här startade min kärlek till havet.





Mindre bra är att min gamla mamma har blivit dålig och legat på sjukhus i några dagar. Hoppas hon blir pigg innan vi åker. Just nu befinner hon sig nere på vårt lantställe i Haverdal så jag får passa på att jobba så mycket jag orkar tills hon kommer hem i nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar