måndag 9 juni 2014

24 dagar 20 timmar och 38 minuter...

Bortsprungen bok. Ny på väg.
...kvar till avsegling.
Och vi får inte ordning på autopiloten. Den skriker återigen error 38 vilket alltså inte finns i manualen. Magnus ska kontakta Nexus angående detta. Vi har tyvärr en Raymarine styrenhet men av bla ekonomiska skäl valde vi Nexus-instrumenteringen. Det får vi plikta för nu men vi är inte ensamma om att blanda och det brukar ju gå bra att ordna. Till slut.
Invertern på 350 W är i alla fall på plats och fungerar finfint. Likaså värmen som faktiskt inte behövs just nu då vi har en liten värmebölja.

Dagen började med ett morgondopp i 19-gradigt vatten innan frukost och sedan cykeltur till jobbet.
Sämre kan man ha det.

Vi kommer troligtvis tenta för kanalintyget på söndag och just nu är en kopia på min Blå Bok på väg med posten. Där ska det vara infört både förarbeviset och kustskepparen hoppas jag.
Ännu mer hoppas jag att det förs in kanalintyget på söndag.

2 kommentarer:

  1. Kan det här ge er några uppslag?
    I fjor satte jag in Raymaerine SPX10 + ST6002 i ett gammalt ST50+ system också Raymarine, med följande lärdomar att göra.
    1. SPX10 ska ha sin egen magnetiska givare och inga andra får finnas i systemet.
    2. SPX pratar via Seatalk, men kan även prata via NMEA
    3. I gamla systemet var ett av instrumenten en komplett navigator, hade ingen aning, med interferens som följd.
    4. SPX10 ensam kunde inte bära övriga Seatalk systemets matning med 12 VDC. Det var tvungen att separatmatas.
    Det här tog sig många "lustiga" uttryck innan allt var upptäckt och servicekillarna säkert rätt nöjda när jag äntligen slutade ringa!

    SvaraRadera
  2. Tack för input. Läste upp det för Magnus och han påpekade att det bara är själva motorn som är Raymarine. Resten är Nexus. Felmeddelandet är ändå där. Tur vi inte ska över Atlanten
    Cia

    SvaraRadera