söndag 25 maj 2014

Båtfixar-söndag

En av de få tillägg-bara naturhamnarna på Ekoln



När vi vaknade kluckade det lite som tecken på att vi hade vind från aktern. Den var inte så hård så vi låg kvar och njöt av att ha det lite svalare än i går.






Svalkan gjorde att vi orkade hålla på med båten lite mer än i går. Vi skruvade dit blocken  som ska hålla bombromsen och suggorna. På babords sida har vi bara en enkel avlastare för en sugga.






Magnus fördjupade sig sedan i bogpropellerns eltåtsmysterie. Som ni ser på bilden är det väldigt många och alla med olika färger. Beslutet om att öppna kopplingen på bogpropellersidan och se vilka tåtar som fanns var togs.
Han kopplade också in autopilotens instrument på rattpidestalen. Har vi tur kanske vi kan provköra den nästa vecka.









Något som vi provade på hemvägen var vår bombroms som vi gillar skarpt. Det var en jätteinvestering och lite märkligt att en så lite pryl kan kosta så mycket. Men Magnus som är instrumentmakare vet att det är ett fint arbete och råkar man ut för en riggskada så slipper man självrisken hos vissa försäkringsbolag så där kan man kanske räkna hem lite. Och ombord på Adastra slipper vi många adrenalinstinna rädslor. Jag avskyr plattläns i hård vind. Eller avskydde, nu går det bra. Tampen som går ett varv genom bromsen har två fästpunkter föröver och på ena sidan går tampen vidare till sagda block så man kan sträcka linan efter behov. Dämpningen justerar man på bombromsen.






















Hemvägen bjöd på upp mot 11 m/s och mest slör-halvvind. En superfin segling som för första gången gjordes med tälttaket uppe. Vi funderar på hur vi vill ha en framtida biminitop så detta var också ett test. Lite högre kan den vara och vi kommer att kunna använda tältbågarna med en förlänging på tror vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar